Tren Historikoen 2020 zerbitzu erregularra amaitu da

Aisialdiarekin, denbora librearekin eta turismoarekin lotutako garraio publikoaren gainerako sektorean gertatu den bezala, Museoaren jarduera erabat baldintzatu du Covid-19ak eragindako egoerak.

Eusko Jaurlaritzaren Sozietate Publikoa den Euskotreneko Burdinbidearen Euskal Museoak, azaroaren 1ean amaitu du Tren Historikoen 2020 zerbitzu erregularra, eta ekaina eta azaroa hasiera bitartean 5.825 pertsonen eskaera izan du; hau da, %49,94 gutxiago, 2019. urteko aldi berarekin alderatuta.

Normalean, Tren Historikoen zerbitzu erregularraren denboraldia Aste Santuaren hasieratik Santu Guztien jai-zubira arte luzatzen da. Hasiera batean, ekitaldi honetan kanpaina Ostegun Santuan (apirilaren 9an) hastea aurreikusita zegoen, larunbat, igande eta jaiegun guztietan egun horretatik azaroaren 1era bitartean ibiltzeko. Hala ere, Covid-19ak eragindako pandemiak eta martxoaren 14tik aurrera ezarritako konfinamenduak denboraldiaren hasiera atzeratu zuen konfinamendua amaitu arte. Ondorioz, lehen tren historikoak ez zuen zirkulatu ekainaren 6ra arte.

Denboraldia hasi zenetik, Euskotreneko Burdinbidearen Euskal Museoak Tren Historikoen zerbitzua eskaini du azaroaren 1era arte. Hasiera batean, horrek 64 zirkulazio lurrun-trakzioarekin egitea ekarriko luke, baita beste 32 diesel trakzioarekin ere (azken hori abuztuan soilik ematen da, asteartetik ostiralera). Hala ere, osasun-alertaren ondorioz edukiera murriztu zenez, eta Azpeitiko (Gipuzkoa) instalazioetako bisitari bakar bat ere 500 kilometro inguruko tren historiko bakar batean bidaiatzeko esperientziaz gozatu gabe geratu gabe eskari osoari erantzun ahal izateko, zerbitzua indartu egin zen "itzaleko trenak" eginez. Hau da, edukiera osatuz gero, Museoak beste bidaia bat antolatzen zuen une horretako eskaerari erantzuteko.

Zehazki, 2020an 17 errefortzu-tren ibili dira, horietatik 9 abuztuan.

Gainera, Burdinbidearen Euskal Museoak zenbait neurri jarri ditu abian, osasun-agintariek adierazitakoekin bat etorriz, bisitarien eta langileen osasuna eta segurtasuna bermatzeko instalazioetan. Neurri horien artean, honako hauek nabarmentzen dira:

•    Babes-manparak harreran.
•    Hidrogel desinfektatzailearen banagailuak, harreran, komun publikoetan eta kotxetegi- eta azpiestazio-eraikinetan banatuta.
•    Ibilbide erabat zirkularra duen zirkuitu bat sortzea, Museoko bisitariek atzera egin behar izan ez dezaten eta aurretik doazenekin gurutzatu ahal izan ez daitezen, jarraitu beharreko bidearen zoruan gezi adierazleak markatuz.
•    Edukiera txikiko erakusketa-aretoak ixtea, non ezin den bermatu distantzia sozial egokia: Uniformeen eta tren-kronometriaren bildumak.
•    Instalazioen garbiketa indartzea, Museoko bisitariek eta langileek manipulatu ditzaketen elementuetan arreta berezia jarriz.
•    Beste edozein esparru publikotan bezala, maskarak nahitaez erabili behar dira Museoaren instalazioetara sartzeko.

Gainera, ekitaldi honetan bertan behera utzi dira bisita gidatuak eta tailer mekanikoaren eta tranbia historikoaren erakustaldiak.

Pandemia garaian Tren historikoen zerbitzuaren eskaera

Arestian adierazi den bezala, Tren Historikoen zerbitzuaren eskaria %49,94 jaitsi da, eta bilakaera osasun-egoeraren beraren paraleloa izan da. Konfinamenduaren amaieraren ondoren, ekainaren hasieran, bilakaera positiboa egiaztatu ahal izan zen, eta, pixkanaka, 2019ko zifretara hurbiltzen ari zen, abuztuaren 14ra arte; orduan, aurreko urteko zifrekin alderatuta, desfasea %7,1ekoa baino ez baitzen.

Zoritxarrez, abuztuaren 14an Covid-19 birusaren berragerraldi larria antzeman zen Azpeitian, eta horrek eskaria berehala uzkurtzea ekarri zuen, abuztuaren 15etik 31ra %30,1 murriztu baitzen. Joera hori areagotu egin da hurrengo hilabeteetan, pandemiak autonomia-erkidegoan, estatuan eta Europan izan duen bilakaeraren ondorioz. Gainera, areagotu egin da Museoaren jardueraren eta tren historikoaren kasuan, iraileko azken asteburuko eta urriko lehen bi asteetako eguraldi txarraren ondorioz, haize- eta euri-ekaitz handiekin. Amaitzeko, zerbitzuaren azken egunean (azaroaren 1ean), 19 lagunek bidaiatu zuten lurrun-trenean, mugigarritasuna udalerrira mugatuta zegoen egunean.

Euskotrenek eskerrak eman nahi dizkio Museoko giza taldeari denboraldi oso konplexu honetan egindako ahalegin profesionalagatik, erabiltzaileei arreta eskainiz eta gure instalazioetan dauden bitartean haien osasuna eta segurtasuna bermatuz. Lan horretan, aurten ere, Burdinbidearen Euskal Museoaren Lagunen Elkarteko kideen lankidetza boluntarioa eta altruista izan da. Era berean, nabarmentzekoa da bisitariek osasun-agintarien gomendioak betetzen lagundu dutela.

Jendaurreko informazioa
•    Burdinbidearen Euskal Museoaren helbidea: Julián Elorza kalea, 8 (20730 AZPEITIA-GIPUZKOA).
•    Informaziorako telefono-zenbakia: 943 15 06 77
•    Faxa: 943 15 07 46